Jak to się mówi najciemniej zawsze pod latarnią. Do Twierdzy Modlin mamy rzut beretem, ale jakoś ciągle nam się nie składało. A to za ciepło, a to za zimno, aż w końcu w mega upalne wakacje wybraliśmy się na, w sumie całodzienne, zwiedzanie Twierdzy Modlin.

Zaczęliśmy od Muzeum Kampanii Wrześniowej i Twierdzy Modlin, które mieści się w dawnych koszarach oficerskich. Dziś w muzeum można poznać historię Twierdzy Modlin począwszy od kampanii wrześniowej w 1939 roku, ale również poznać kilka ciekawostek, jak na przykład rolę twierdzy za czasów napoleońskich. Na zewnątrz muzeum znajduje się park z maszynami militarnymi, które można obejrzeć z bliska i zrobić sobie z nimi zdjęcie.

Następnie udaliśmy się to Frontu Poligonalnego z podziemnymi przejściami kontrminerskimi - Front Księcia Warszawskiego Twierdzy Modlin, nieopodal cmentarza wojskowego (jeśli nie używacie GPSa, musicie uważać, bo jeśli się zagapicie, traficie na Lotnisko Modlin). Na miejscu od obsługi dostaliśmy mapkę, latarkę i cenną uwagę, aby uważać na nietoperze, które lubią spać w ciemnych korytarzach i faktycznie kilka spotkaliśmy. Obejrzeliśmy ciekawe zabudowania i długie, ciemne tunele, niektóre z nich były ze sobą połączone. Tutaj również znajduje się mała ekspozycja muzealna, którą można obejrzeć na przykład wychodząc.

Kolejnym punktem na trasie był garnizon Twierdzy Modlin i wieża widokowa. Wieża ma kilka kondygnacji i sporo schodów do wejścia, ale widok jest tego warty. Z góry obejrzeliśmy ujście Narwii do Wisły, stary Spichlerz, który przed II Wojną Światową był siedzibą Komendy Portu Wojennego Modlin, a następnie Centralnej i Głównej Składnicy Marynarki Wojennej i przechowywano w nim między innymi sprzęt saperski. Obecnie stoi na terenie wojskowym i jego obejrzenie z bliska jest prawie niemożliwe. W wieży znajdują się również ekspozycje, jedna na przykład poświęcona Baśce Murmańskiej - czyli niedźwiedzicy przygarniętej przez batalion Murmańczyków, która razem z wojskowymi przeszła cały szlak bojowy aż do wolnej Polski, aby finalnie stacjonować wraz ze swoimi wojskowymi kompanami w Twierdzy Modlin. Baśka była uczona elementów musztry, anegdotka głosi, iż w 1919 roku na defiladzie na placu Saskim, zasalutowała marszałkowi Józefowi Piłsudskiemu i nawet podała mu łapę.

Zeszliśmy z wieży i udaliśmy się do środka garnizonu. Jest tu co oglądać. Są tutaj pozostałości po koszarach, carska latryna, wieża wodna, biała wieża, zrujnowany pomnik Tadeusza Kościuszki, czy areszt (którego nam nie udało się obejrzeć) i naprawdę sporo chodzenia po prawie całym kompleksie.

Po wyjściu z garnizonu obeszliśmy go dookoła. Tutaj oprócz samego gmachu koszar, widzieliśmy wiele bram wokół kompleksu, Bramę Poniatowskiego, Bramę Północy, Bramę gen. Józefa Henryka Dąbrowskiego i poszczególne prochownie. Na końcu znaleźliśmy metalowe schody, którymi dostaliśmy się do zakamarków twierdzy i obejrzeliśmy ją z nietypowej perspektywy.

W Nowym Dworze Mazowieckim znajdują się również bloki carskie, oraz prochownie, a także działobitnia generała Dehna.

Na koniec udaliśmy się na drugą stronę garnizonu Twierdzy Modlin, po drodze obejrzeliśmy Bramę Ostrołęcką i białą wieżę z innej perspektywy, a także stację gołębi pocztowych. Na końcu z tarasu widokowego znowu mogliśmy obejrzeć spichlerz, jeszcze bliżej niż do tej pory. Niestety nie udało nam się obejrzeć kasyna oficerskiego, nieopodal Muzeum Kampanii Wrześniowej i Twierdzy Modlin, ponieważ było w remoncie. Jeśli macie ochotę odwiedzić Twierdzę Modlin, to przygotujcie się na całodniową wycieczkę, nam zajęło to dobrych kilka godzin, zaopatrzcie się w wodę i coś do przegryzienia, bo okolicy samej twierdzy nigdzie nic nie kupicie.

WWW: twierdzamodlin.pl
WWW: modlinmuzeum.pl

Muzeum Kampanii Wrześniowej i Twierdzy Modlin
Adres: Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Ledóchowskiego 156
Bilety: 8zł

Front Poligonalny z podziemnymi przejściami kontrminerskimi
Adres: Nowy Dwór Mazowiecki, ul. gen. Bema 500
Bilety: 5zł

Garnizon - Wieża Widokowa

Adres: Nowy Dwór Mazowiecki, ul. gen. Bema 200A
Bilety: 10zł

Uwagi: W momencie kiedy my byliśmy w Twierdzy Modlin, nie było biletów ulgowych, dzieci wchodziły gratis.

Inne wpisy, zajrzyj też tutaj